2.4 De zorg voor kwetsbare inwoners is doelmatiger en speelt meer in op hun (zorg)behoefte. |
|---|
Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken? |
Aantal huishoudens per 1.000 huishoudens met één en twee maatwerkvoorzieningen WMO |
Waarde 2022: 1140 |
omschrijving indicator |
(extra) toelichting indicator |
Personen kunnen gebruik maken van meerdere Wmo-arrangementen tegelijkertijd. Dit is de zogeheten stapeling binnen de Wmo. Hieronder de cijfers per 1000 huishoudens met 2 maatwerkarrangementen Wmo. |
In onderstaande tabel ziet u welk deel van onze inwoners met een Wmo-maatwerkvoorziening het (helemaal) eens was met onderstaande stellingen |
Waarde 2022: |
omschrijving indicator |
(extra) toelichting indicator |
Voor 2022 zijn de uitkomsten nog niet bekend. |
Wat hebben we ervoor gedaan? |
Activiteit 2.4.1 |
Doorontwikkeling van wijkgericht aanbod en toegang voor alle hulp- en ondersteuningsvragen: sociale wijkteams. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
In februari 2022 zijn de wijksteunpunten en daarmee ook de sociale wijkteams voor één dagdeel per week opengegaan voor inwoners. In december 2022 is de integrale toegang van start gegaan. Hulp- en ondersteuningsvragen worden in en met de partners in de wijk opgepakt. |
Activiteit 2.4.2 |
Via prestatieafspraken, gekoppeld aan subsidies, stimuleren we activiteiten gericht op preventie en vroeg-signalering. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Subsidie partners ontvangen jaarlijks subsidie voor het leveren van een in de subsidieovereenkomst afgesproken aantal producten/diensten. Of de inzet ook leidt tot |
Activiteit 2.4.3 |
Inzet op sluitende ketens in de zorg (doorgaande lijnen in zorg en veiligheid en in zorg, onderwijs en arbeidsmarkt). |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Onder meer in het kader van onze regiovisie op Huiselijk Geweld en Kindermishandeling willen we voldoen aan het Kwaliteitskader voor Veiligheid voor Sociale teams. Er is hiertoe een plan van aanpak gemaakt. Dit plan is gebaseerd op de methodische zelfscan die is afgenomen. Het plan voorziet in beheersmaatregelen voor de verbeterpunten ten aanzien van het kwaliteitskader. Alle teams in Noord-Holland-Noord hebben zo’n scan gedaan, en de uitkomst is dat er ‘werk aan de winkel’ is, voor alle gemeenten. Zo ook voor de gemeente Den Helder. In het anders organiseren van de beschermingsketen (Landelijke toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming) ligt mogelijk ook een deel van de oplossing. Immers: de kern van dit scenario zit in het organiseren van een veiligheidsteam in plaats van een keten van veiligheidspartners, die als een estafette de onveiligheid oppakken. Op deze manier zijn er voor complexe casussen minder extra mensen nodig. Voor de Jeugdbescherming is een verbeteragenda en een samenwerking op Noord-Hollandniveau ontstaan om de passende zorg te ontwikkelen op het noodzakelijke niveau. Er is nu zicht op het type vraag en op de kwetsbare jeugdigen in de keten. |
Activiteit 2.4.4 |
Aansluiten en door ontwikkelen van digitale mogelijkheden voor ondersteuning bij zorg- en hulpvragen. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Diverse aanvraagprocessen zijn inmiddels gedigitaliseerd. Op de website van de gemeente kunnen inwoners (en/of werkgevers) aanvragen doen voor diverse zaken, zoals een (bijzondere) |
Activiteit 2.4.5 |
Voor de Top 80 Multi-probleemgezinnen zetten we in op accurate zorg: intensieve procesregie. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Afgelopen jaar zijn we aan de slag gegaan met de Top80: een aanpak die anders dan anders is voor de meest complexe en/of duurste dossiers in het sociaal domein. Het is onze overtuiging dat er bij een groot deel van deze dossiers voor de inwoner, voor ons en voor onze partners verbetering mogelijk is. Dat heeft er alles mee te maken dat deze dure en complexe dossiers vaak “pleister dossiers” zijn. Er wordt veel hulp geboden en dit wordt ook vaak verlengd. Maar het onderliggende probleem wordt niet aangepakt. Dat willen we anders gaan doen. Het afgelopen jaar hebben we met een aantal betrokkenen (een kernteam) uit verschillende teams in de organisatie gewerkt aan de optimale invulling van de nieuwe aanpak. Zo zijn we tot een stappenplan gekomen die onder meer zorgt voor:
In 2023 gaan we van start met de eerste dossiers. Om daadwerkelijk aan de slag te gaan, en kosten te gaan besparen door het juiste te doen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:
|
Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en) |
De Wmo heeft in 2022 scherp gekeken naar het primair proces (het proces van melding tot beoordeling en toekenning). Waar mogelijk zijn processtappen gestroomlijnd. De inwoner wordt sneller en zorgvuldiger voorzien van het juiste maatwerk. |
