Zorgzame gemeente

Doelen

2.4 De zorg voor kwetsbare inwoners is doelmatiger en speelt meer in op hun (zorg)behoefte.

Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken?

Aantal huishoudens per 1.000 huishoudens met één en twee maatwerkvoorzieningen WMO

Waarde 2022: 1140

omschrijving indicator

(extra) toelichting indicator

Personen kunnen gebruik maken van meerdere Wmo-arrangementen tegelijkertijd. Dit is de zogeheten stapeling binnen de Wmo. Hieronder de cijfers per 1000 huishoudens met 2 maatwerkarrangementen Wmo.

In onderstaande tabel ziet u welk deel van onze inwoners met een Wmo-maatwerkvoorziening het (helemaal) eens was met onderstaande stellingen

Waarde 2022:

omschrijving indicator

(extra) toelichting indicator

Voor 2022 zijn de uitkomsten nog niet bekend.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Activiteit 2.4.1

Doorontwikkeling van wijkgericht aanbod en toegang voor alle hulp- en ondersteuningsvragen: sociale wijkteams.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

In februari 2022 zijn de wijksteunpunten en daarmee ook de sociale wijkteams voor één dagdeel per week opengegaan voor inwoners. In december 2022 is de integrale toegang van start gegaan. Hulp- en ondersteuningsvragen worden in en met de partners in de wijk opgepakt.

Activiteit 2.4.2

Via prestatieafspraken, gekoppeld aan subsidies, stimuleren we activiteiten gericht op preventie en vroeg-signalering.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Subsidie partners ontvangen jaarlijks subsidie voor het leveren van een in de subsidieovereenkomst afgesproken aantal producten/diensten. Of de inzet ook leidt tot
het oplossen van problemen van inwoners of leidt tot een reductie van instroom in specialistische hulp wordt niet gemeten. Daarnaast wordt niet integraal gekeken naar de vraag van de inwoner waardoor de kans bestaat dat een symptoom wordt behandeld maar de kwaal niet wordt weggenomen.
Het project ‘Anders omgaan met subsidies’ is enerzijds gericht op het integraal omgaan met hulp- en ondersteuningsvragen en moet anderzijds leiden tot het effectief en efficiënt
omgaan met middelen. Het project wordt in partnerschap met een vijftal subsidiepartners en het wijkteam vormgegeven. Betrokken partijen onderschrijven dat de hulp- en ondersteuningsvragen van onze inwoners het best opgepakt kunnen worden als deze worden benaderd vanuit één gezamenlijke opdracht.
In 2022 is met die partners het kader vastgesteld op basis waarvan we de integrale samenwerking in een ‘living lab’ (wijkteam Nieuw Den Helder) gaan ontwikkelen en uitproberen. Voor inwoners die zich melden met een hulp- of ondersteuningsvraag wordt aan de hand van het model Positieve gezondheid gekeken naar wat inwoners (samen met personen uit hun directe omgeving) zelf kunnen om daarna te kijken naar welke kennis en kunde nodig is om de inwoner te ondersteunen. Met de data die het werken met Positieve Gezondheid op gaat leveren, brengen we het (preventieve/vrij toegankelijke) zorglandschap opnieuw in kaart: Wat hebben onze inwoners nodig? Welke kennis en kunde is nodig om antwoord te kunnen geven op de hulp- en ondersteuningsvragen? We kijken hierbij niet naar de organisaties maar naar de kwaliteiten van professionals en vrijwilligers die nodig zijn om het best mogelijke antwoord te geven op de vraag van de inwoner. Op basis van de ervaringen in het living lab brengen we in kaart welke organisatievorm het beste aansluit bij deze manier van samenwerken en daar weer op aansluitend welke vorm van financiering. Het project zal in 2023 een voorstel opleveren met betrekking tot de wijze waarop preventieve/ vrij toegankelijke hulp- en ondersteuning integraal kan worden aangeboden, welke organisatievorm daarbij het best aansluit en hoe dan de financiering er uit zou kunnen zien. Het projectteam kijkt daarbij ook naar de ontwikkelingen rond de inkoop van specialistische hulp.

Activiteit 2.4.3

Inzet op sluitende ketens in de zorg (doorgaande lijnen in zorg en veiligheid en in zorg, onderwijs en arbeidsmarkt).

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Onder meer in het kader van onze regiovisie op Huiselijk Geweld en Kindermishandeling willen we voldoen aan het Kwaliteitskader voor Veiligheid voor Sociale teams. Er is hiertoe een plan van aanpak gemaakt. Dit plan is gebaseerd op de methodische zelfscan die is afgenomen. Het plan voorziet in beheersmaatregelen voor de verbeterpunten ten aanzien van het kwaliteitskader. Alle teams in Noord-Holland-Noord hebben zo’n scan gedaan, en de uitkomst is dat er ‘werk aan de winkel’ is, voor alle gemeenten. Zo ook voor de gemeente Den Helder.
Het verbeterplan moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van onze wijkteams toeneemt. Jaarlijks monitoren we de stand van de teams in dit kader. Hoewel dit plan er inmiddels is, is er op dit moment in de wijkteams zoveel verloop, dat implementatie vertraagd. Er wordt hard gewerkt de teams weer op sterkte te krijgen.

In het anders organiseren van de beschermingsketen (Landelijke toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming) ligt mogelijk ook een deel van de oplossing. Immers: de kern van dit scenario zit in het organiseren van een veiligheidsteam in plaats van een keten van veiligheidspartners, die als een estafette de onveiligheid oppakken. Op deze manier zijn er voor complexe casussen minder extra mensen nodig.
Er is een opdracht gemaakt voor het voorbereiden op het toekomstscenario. Hierin willen we borgen wat met het project Geweld Hoort Nergens Thuis is gerealiseerd en is het voornemen te beproeven wat de afgelopen drie jaren in een aantal landelijke proeftuinen voor het toekomstscenario succesvol was. Zo wachten we niet op de wettelijke wijziging van het stelsel, maar gaan al met helpende structuren aan de slag. Het anders werken via het toekomstscenario en werken met het kwaliteitskader vormen beide een belangrijke basis voor de hervormingsagenda Jeugd.
Er wordt doorlopend getraind in de gefaseerde ketenzorg en de Top-3 methodiek om alle professionals met dezelfde taal rondom onveiligheid te laten communiceren. Dit gebeurt door eigen trainers vanuit het train de trainer-programma. Onze groep van ervaringsdeskundigen professionaliseert. De vorm is nog niet duidelijk, maar er wordt gezocht naar borging op NHN-niveau.

Voor de Jeugdbescherming is een verbeteragenda en een samenwerking op Noord-Hollandniveau ontstaan om de passende zorg te ontwikkelen op het noodzakelijke niveau. Er is nu zicht op het type vraag en op de kwetsbare jeugdigen in de keten.

Activiteit 2.4.4

Aansluiten en door ontwikkelen van digitale mogelijkheden voor ondersteuning bij zorg- en hulpvragen.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Diverse aanvraagprocessen zijn inmiddels gedigitaliseerd. Op de website van de gemeente kunnen inwoners (en/of werkgevers) aanvragen doen voor diverse zaken, zoals een (bijzondere)
bijstandsuitkering en loonkostensubsidie. Daarnaast is ‘Mijn inkomen’ beschikbaar. Hier kunnen inwoners met een (bijzondere) bijstandsuitkering digitaal wijzigingen
doorgeven en informatie over hun uitkering zien.
Er wordt gewerkt om de digitalisering van aanvragen uit te breiden, in het bijzonder hoe derden een aanvraag kunnen doen voor een kwetsbare inwoner. Voor de inwoners die niet digitaal vaardig zijn, wordt hulp en ondersteuning geboden vanuit diverse maatschappelijke partners.

Activiteit 2.4.5

Voor de Top 80 Multi-probleemgezinnen zetten we in op accurate zorg: intensieve procesregie.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Afgelopen jaar zijn we aan de slag gegaan met de Top80: een aanpak die anders dan anders is voor de meest complexe en/of duurste dossiers in het sociaal domein. Het is onze overtuiging dat er bij een groot deel van deze dossiers voor de inwoner, voor ons en voor onze partners verbetering mogelijk is. Dat heeft er alles mee te maken dat deze dure en complexe dossiers vaak “pleister dossiers” zijn. Er wordt veel hulp geboden en dit wordt ook vaak verlengd. Maar het onderliggende probleem wordt niet aangepakt. Dat willen we anders gaan doen.

Het afgelopen jaar hebben we met een aantal betrokkenen (een kernteam) uit verschillende teams in de organisatie gewerkt aan de optimale invulling van de nieuwe aanpak. Zo zijn we tot een stappenplan gekomen die onder meer zorgt voor:

  • Een voorselectie van de duurste en meeste complexe dossiers
  • Integrale uitvraag van stand van zaken door de hele organisatie heen
  • Analyse van 'pleisters' in het dossier en mogelijkheden tot verbetering
  • Een top80 team, bestaande uit een voorzitter, regisseur en consulent dat met geselecteerde dossiers op een andere manier aan de slag kan.

In 2023 gaan we van start met de eerste dossiers. Om daadwerkelijk aan de slag te gaan, en kosten te gaan besparen door het juiste te doen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

  • Breng de Top80 onder bij het Ketenhuis. Dit is gezien hun ervaring met complexe dossiers de meest logische en effectieve plek om voortvarend aan de slag te gaan met deze aanpak;
  • Verruim het mandaat van de benoemd voorzitter van de top80 aanpak, zodat deze oplossingen kan aandragen en doorzetten, die een Top80 dossier verder helpen, en zo de 'pleisters' vervangen voor echte oplossingen;
  • Maak geld en tijd vrij voor de twee regisseurs en de consulent, die aan de slag gaan met deze nieuwe oplossingen zoals bepaald worden in het ketenhuis. Nieuwe, duurzame oplossingen vragen voldoende tijd en aandacht in de uitvoering om tot een succes te worden. Voor de regisseurs gaat het om vier uur per week, voor de gezinscoach (en zodoende het project gezinscoaches nieuw leven in te blazen) om een nog te vervullen aanstelling van 36 uur per week;
  • Organiseer eens in de maand een overleg van 1,5 uur met de kernteamleden.

Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en)

De Wmo heeft in 2022 scherp gekeken naar het primair proces (het proces van melding tot beoordeling en toekenning). Waar mogelijk zijn processtappen gestroomlijnd. De inwoner wordt sneller en zorgvuldiger voorzien van het juiste maatwerk.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:39:50 met de export van 04/20/2023 14:25:55