Zorgzame gemeente

Doelen

2.1 Minder jongeren zijn er in Den Helder aangewezen op jeugdhulpverlening.

Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken?

Aantal jongeren met indicatie jeugdhulpverlening.

Waarde 2022: 14,8

omschrijving indicator

(extra) toelichting indicator

Wat hebben we ervoor gedaan?

Activiteit 2.1.1

We zetten in op snelle signalering door laagdrempelige voorzieningen.

Toelichting activiteit

De wijksteunpunten zijn inmiddels open. De eerste klanten melden zich waarbij ons maatschappelijk voorveld is aangesloten om zorg te dragen voor een laagdrempelige voorziening waar mogelijk.

Wat hebben we tot nu toe gedaan

De wijksteunpunten zijn open. In 2022 fysiek voor één dagdeel per week. De klanten melden zich op het wijksteunpunt waarbij ons maatschappelijk voorveld ook fysiek is aangesloten om zorg te dragen voor een laagdrempelige voorziening waar mogelijk.
We blijven de resultaten meten waarin we meer inzetten op laagdrempelige hulp en integrale casus benadering sociaal domein breed waarbij we eerder de helpende hand kunnen bieden bij startende problematiek.

Activiteit 2.1.2

Sturen op inkoop om de juiste zorg te kunnen verlenen.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

In 2022 zijn voor alle onderdelen van het Sociaal Domein de concept inkoop strategieën opgesteld. Deze zijn getoetst bij stakeholders (vertegenwoordigers van inwoners, uitvoering, bestuur, zorgaanbieders) en vormen daarmee input voor de inkoop 2025. Op verzoek van de bestuurders is eind 2022 gestart met een bestuurlijk traject (Wat willen wij als gemeenten van de Kop van Noord-Holland samen bereiken?). Met de uitkomst hiervan zal in gesprek worden gegaan met stakeholders (vertegenwoordigers van inwoners, uitvoering, zorgaanbieders, welzijn/vrij toegankelijke hulp en ondersteuning, onderwijs enz.) Met als doel een regionale visie en doelen op te stellen. Tevens zal deze regionale visie onderdeel uit gaan maken van de Inkoopdocumenten en het Integrale Transformatieplan.

Activiteit 2.1.3

We ontwikkelen Integrale Kind Centra (IKC) waarin we een doorgaande leerlijn en preventief zorgaanbod borgen.

Toelichting activiteit

In een IKC sluiten we aan bij de specifieke vragen die in de betreffende wijk leven. Een IKC levert een belangrijke bijdrage aan de kansrijke ontwikkeling van het kind en aan het voorkomen en/of oplossen van maatschappelijke problemen. Het betreft hier een samenwerking tussen gemeente, onderwijs en zorgaanbieders en maatschappelijke partners.

Wat hebben we tot nu toe gedaan

In een IKC sluiten we aan bij de specifieke vragen die in de betreffende wijk leven. Een IKC levert een belangrijke bijdrage aan de kansrijke ontwikkeling van het kind en aan het voorkomen en/of oplossen van maatschappelijke problemen. Het betreft hier een samenwerking tussen gemeente, onderwijs en zorgaanbieders en maatschappelijke partners.
We ontwikkelen Integrale Kind Centra (IKC) waarin we een doorgaande leerlijn en preventief zorgaanbod borgen. In een IKC sluiten we aan bij de specifieke vragen die in de desbetreffende wijk leven. Een IKC levert een belangrijke bijdrage aan de kansrijke ontwikkeling van het kind en aan het voorkomen en/of oplossen van maatschappelijke problemen. Het betreft hier een samenwerking tussen gemeente, onderwijs, kinderopvang, zorgaanbieders en maatschappelijke partners. Voor de jaren 2020, 2021 en 2022 is elk jaar 100.000 euro investeringsbudget gereserveerd en uitgekeerd als investering vanuit de gemeente in de IKC vorming.

Activiteit 2.1.4

Het Jongerenpunt in de loop van 2021 evalueren.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

De Raad heeft in 2021 besloten structureel
een budget beschikbaar te stellen voor het Jongerenpunt. Hiermee is het bestaan van het Jongerenpunt de komende jaren gegarandeerd.
Een evaluatie over het jaar 2021 heeft niet plaatsgevonden.
Het Jongerenpunt sluit qua doelstelling en inzet aan bij de doorontwikkeling van de wijksteunpunten. Het Jongerenpunt blijft zich hierbij richten op bemiddeling van jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar. Er wordt gestuurd op preventieve aanpak van de problematiek van de jongeren op alle leefgebieden in overeenstemming met de principes van de positieve gezondheidsmatrix.

Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en)

Kinderburgemeester
In 2022 is, na twee jaar een pilot te hebben gedraaid, besloten de functie van kinderburgemeester en de kinderraad een vaste plek in de gemeente te geven. In het najaar 2022 is een nieuwe werving in samenwerking met scholen en gemeente opgestart en op 4 november is de tweede kinderburgemeester en de kinderraad benoemd. De kinderburgemeester woont ceremoniële gelegenheden bij en samen met de kinderraad denkt de kinderburgemeester mee over voor kinderen belangrijke dingen in de stad.

Jongerenadviesraad
De eerste jaren van de JAR zijn een leerproces geweest. Inmiddels is sinds eind 2022
een stabiele basis gevormd waarop de JAR door ontwikkelt. In hun eindejaarsupdate hebben zij teruggeblikt op de afgelopen periode en formuleren zij hun ambities voor de toekomst. De basis is er nu om de adviesfunctie op te pakken, een platform voor jongeren te vormen en zichtbaar te worden.

Afbouw JeugdzorgPlus
De capaciteit van de JeugdzorgPlus is radicaal teruggelopen. Er wordt steeds minder verwezen. We bouwen immers de JeugdzorgPlus actief af. Omdat het huidige contract met de jeugdzorgPlusaanbieder afliep is bovenregionaal opnieuw een inkoopprocedure gestart. Omdat gemeenten een basiscapaciteit in stand willen houden voor de wettelijk verplichte JeugdzorgPlus, betalen we bij leegstand ook voor deze basiscapaciteit. In 2022 was er inderdaad leegstand.

Regionaal expertteam en kleinschalige woonvoorzieningen
Er is een regionaal expertteam gestart dat de sociale teams in de regio kan ondersteunen met expertise en middelen om tot maatwerk te komen voor de meest complexe meervoudige zorgvragen. Er is bovenregionaal een expertisenetwerk ontstaan waar (rijks)middelen kunnen worden aangevraagd om te komen tot passende hulp op NH-niveau. Er ontwikkelt zich een netwerk voor complexe zorgvragen in Noord-Holland. Hiertoe komt ook een governance op NHN op gang: BORN: Bovenregionaal netwerk Jeughulp Noord-Holland. Hierin participeren twee wethouders van alle jeugdregio’s.
Via middelen van dit netwerk zijn twee pilots ontstaan voor kleinschalige woonvoorzieningen (KWV”s) in de regio. Het zijn verblijfsvoorzieningen voor de doelgroepen waar geen passende voorziening voor bestond. Eén rondom 18 vanuit uitstroom gesloten voorziening en WLZ niet passend (‘Naar een Thuis voor Jongeren in Schagen”). En één voor kinderen tussen 8 en 12 jaar met zeer complexe zorg (Onvoorwaardelijk wonen’’).  Voor het gestructureerd ontwikkelen van kleinschalige woonvoorzieningen in de regio’s, wordt een Uitvoeringsplan ‘een thuis voor Noordje’ ontwikkeld. De eerste KWV’s kwamen op gang vanuit crisis en het gebrek aan passende voorzieningen, door de versnelde afbouw van grootschalige, gesloten voorzieningen. Bij het uitvoeringsplan hoort ook een financieel kader voor de KWV”s en de triage-afspraken voor deze voorzieningen.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:39:50 met de export van 04/20/2023 14:25:55