Zorgzame gemeente

Wat heeft het gekost?

Verschillen

Nadeel

I/S

Voordeel

I/S

Lasten

Budgetoverheveling Decembernota
De gemeenteraad heeft bij het besluit van de Decembernota 2022 toestemming gegeven tot het overhevelen van de volgende restant budgetten:
Wijkgericht werken - sociale wijkteams (€ 422.000)
Regionaal transformatiefonds jeugd (€ 318.000)
Energietoeslag (€ 572.500)
Brede aanpak dak- en thuislozen (€ 174.500)
Ondertussengroep wet inburgering (€ 50.000)

Deze voegen we toe aan de bestemmingsreserve "nog uit te voeren werkzaamheden".

I

1.537

I

Mutatie reserve BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten)
Bij de vaststelling van de begroting 2022 heeft de gemeenteraad besloten om een reserve BUIG in te stellen. Dit om de grote schommelingen binnen de budgetten te kunnen opvangen. Het gaat dan om budgetten die we ontvangen van het Rijk. Doordat we minder mensen met loonkostensubsidie aan het werk konden helpen (dan de taakstelling waar we rekening mee hadden gehouden in de begroting 2022) is er een voordelig saldo ontstaan. Er is € 1.025.000 toegevoegd aan de reserve BUIG. In de begroting hadden we rekening gehouden met een bedrag van € 276.000.

-749

I

I

Aanpak jeugdwerkloosheid
De jobcoaching voor jongeren met een migratieachtergrond heeft niet plaatsgevonden in 2022. Eind 2022 hebben we een geschikte partner gevonden die voor ons de jobcoaching gaat verzorgen. De kosten zijn regionaal (Kop4- gemeenten) naar verwachting ca. € 67.500 en ontstaan in 2023. Daarnaast is het deel wat bestemd was voor het flexibel scholingsbudget en de regionale personeelskosten niet volledig besteed.

I

125

I

Jeugdzorgplus afrekening basiscapaciteit
De colleges van de drie NHN regio's zijn in oktober 2020 akkoord gegaan met de verlenging van het contract voor Jeugdzorgplus met Horizon. Hierbij is via een addendum afgesproken dat Horizon een minimale basiscapaciteit ter beschikking zal houden voor de drie regio's. Er is ook afgesproken dat deze basiscapaciteit door de regio's zal worden betaald indien deze niet bezet is vanuit reguliere zorg. In 2022 hebben we nota's ontvangen met betrekking tot de afrekening van de jaren 2020 en 2021.

-254

I

I

Vrouwenopvang
Het restant budget 2022 vrouwenopvang is € 350.000.
Bij de maatschappelijke opvang hebben we meer uitgegeven dan ontvangen van het Rijk. Het restant budget van vrouwenopavng hebben we hier grotendeels voor ingezet.

I

350

I

GGiD (digitaal dossier voor jeugdgezondheidszorg)
Op 2 november 2022 heeft het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling GGDHN (Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden) besloten te stoppen met het GGiD. Uit dit besluit volgt dat de GGDHN een verlies moet nemen van € 3,9 miljoen. De GGDHN draagt een deel bij vanuit het eigen vermogen. Het resterende bedrag moet aangevuld worden door de deelnemende gemeenten. Voor Den Helder komt dit uit op een bedrag van € 300.000.

-300

I

I

Jeugdzorg
De totale uitgaven zorg in natura jeugd komen uit op € 28,4 miljoen. Dit is € 1,9 miljoen meer dan waar we rekening mee hadden gehouden in de decembernota 2022. We zien dat dit met vooral komt door hogere gemiddelde zorgkosten per jeugdige.

-1.900

S

S

Meerkosten Sociaal Domein door corona
Meerkostenregeling voor aanbieders WMO en Jeugdzorg. Totaal hebben zij voor € 470.000 aan declaraties ingediend.

-470

I

I

Dienstverlening wijkteams
In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor de dienstverlening van wijkteams aan de inwoners. De inzet van de wijkteams zijn niet volledig van de grond gekomen in 2022, waardoor deze extra middelen ook nog niet zijn besteed.

I

130

I

Exploitatieoverschot Gemeenschappelijke regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland (GrGa)
Het totale exploitatieoverschot voor Den Helder is € 1.300.000.
De aanmeldingen voor beschut werken en duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie bleven achter ten opzichte van de begroting. In 2022 was er een taakstelling van 60 fte beschut werken. Hiervan is 44,01 fte gerealiseerd. De taakstelling voor duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie was 39 fte. In werkelijkheid is hiervan 25,65 fte gerealiseerd. Dit komt neer op een overschot van € 870.000 voor beschut werk en € 280.000 voor duurzaam aan het werk met loonkostensubsidie. Het saldo op deze posten storten we in de reserve BUIG.
Een ander onderdeel van de € 1.300.000 is het Wsw overschot van €150.000. Dit komt door meer uitstroom van WSW'ers en lagere loonkosten. Van het totale exploitatieoverschot voor Den Helder is er € 250.000 gereserveerd voor de bouw van een nieuw pand voor Probedrijven in Den Helder.

I

1.050

I

Mutatie reserve nog uit te voeren werkzaamheden
Budgetoverheveling conform de decembernota 2022.

-1.537

I

I

Mutatie reserve beschermd wonen
Er is € 1,3 miljoen gestort in de reserve beschermd wonen. Het verschil met de begroting is € 523.000. Dit komt doordat het tekort van de maatschappelijke opvang niet is verrekend met de reserve beschermd wonen (dit is verrekend met het budget vrouwenopvang) en door lagere uitgaven Beschermd wonen ten opzichte van de begroting 2022. Een deel van de mutatie in de reserve beschermd wonen stond begroot op het programma bestuurlijke vernieuwing. De volledige storting is via het programma zorgzame gemeente verlopen. Hierdoor ontstaat er een nadeel van € 1.969.000 in het programma Bestuurlijke vernieuwing en een voordeel van € 1.446.000 in het programma Zorgzame gemeente. (gesplitst in € 2.324.000 voordeel aan de lasten en € 878.000 nadeel bij de baten).

I

2.324

I

Beschermd wonen
Bij beschermd wonen zien we een voordeel van € 400.000 ten opzichte van de begroting. De helft hiervan heeft betrekking op PGB's (persoonsgebonden budgetten). Den Helder fungeert als centrumgemeente voor beschermd wonen. Ongeveer 64% van de uitgaven heeft betrekking op Den Helder.

I

400

I

WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) begeleiding
In 2022 hadden we gemiddeld 674 cliënten met gemiddeld 720 begeleidingstrajecten. De totale uitgaven voor de begeleiding WMO komen uit op € 6.700.000.

-214

I

I

Budget bevordering welzijnsactiviteiten
Hieronder vallen onder andere de subsidies aan het Jeugd & Onderwijscultuurfonds (JOC) en het Jeugdsportfonds (JFS). In 2022 heeft er een nacalculatie van de subsidie over het jaar 2021 plaatsgevonden. Dit geeft een incidenteel voordeel van € 74.000. Daarnaast is het budget wat beschikbaar was voor diverse/onvoorziene activiteiten niet besteed.

I

128

I

Doorbelasting personele lasten
Er is in totaal € 150.000 minder besteed aan salarissen en inhuur bij de verschillende teams. Dit komt vooral doordat we vacatures niet tijdig konden invullen.

I

150

I

Overige verschillen

-88

I

I

Wet Inburgering 2021
Het Rijk stelt een bedrag beschikbaar van € 355.649 voor het beschikbaar stellen van voorzieningen aan inburgeringsplichtigen. In 2022 hebben we dit bedrag nog niet volledig besteed. We mogen het restant budget ad. € 317.000 ook nog besteden in 2023.

I

317

I

Uitvoeringsplan duurzaam rondkomen in Den Helder
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld waarmee gemeenten armoede kunnen bestrijden. In lijn met de doelen van deze middelen en van het armoedebeleid zijn we gestart met het aanpakken van energiearmoede. Dit doen we door bijstandsgerechtigden op te leiden tot energiecoaches. Zij gaan langs bij inwoners met een inkomen tot 120% om te helpen de energierekening te verlagen. Omdat het project in het najaar 2022 is gestart, is het budget niet volledig uitgegeven. Het restant ad. € 474.000 mogen we ook in 2023 inzetten.

I

474

I

Subsidie Europees Sociaal Fonds (ESF)
Van de gemeente Alkmaar hebben wij voor onze regio een subsidie uit het ESF ontvangen. Het Europees Sociaal Fonds is een instrument om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan (beter) werk te helpen en te zorgen voor eerlijkere arbeidskansen voor EU-burgers. Hieronder valt het project Zicht op werk en het project Samenwerken vergroot de leefbaarheid (via Probedrijven). Dit budget is niet volledig besteed in 2022, het restant budget is € 298.000 en loopt door in 2023.

I

298

I

Aanpak jeugdwerkloosheid 2022/2023
Bij het opstellen van de begroting 2022 was de verwachting dat we de middelen voor aanpak jeugdwerkloosheid over het jaar 2022/2023 in 2022 zouden ontvangen. De inschatting was dat dit om een bedrag van € 335.980 zou gaan. In werkelijkheid hebben we het budget pas in 2023 ontvangen en zullen de uitgaven ook in 2023 volgen.

I

336

I

Budget opvang dak en thuislozen
Via de algemene uitkering hebben we in 2022 extra middelen ontvangen voor de opvang van dak- en thuislozen (naast het projectbudget voor de brede aanpak). In 2022 hebben we deze extra middelen niet volledig ingezet en houden we hier € 250.000 van over. In 2023 is de verwachting dat we weer extra budget ontvangen.

I

250

I

Pilot Naar een thuis voor jongeren
Van het bovenregionaal expertisenetwerk hebben we in 2022 een vergoeding ontvangen om de pilot Naar een thuis voor jongeren te bekostigen. We hebben hiervoor ruim € 500.000 ontvangen. Het project loopt nog door in 2023. Het budget is dan ook nog niet volledig in 2022 uitgegeven, we hebben nog € 270.000 over voor 2023.

I

270

I

Totaal Lasten

-5.512

8.139

Baten

Oekraïne opvang
We ontvangen vanuit het Rijk een vergoeding voor de kosten die wij hebben gemaakt voor de opvang van Oekraïners. De totale kosten zijn € 1,7 miljoen. Het grootste deel van deze kosten zijn verantwoord binnen het programma Zorgzame gemeente. De personele lasten die gemaakt zijn, zitten echter verspreid over alle programma's. De rijksvergoeding hebben we in zijn geheel verantwoord binnen het programma Zorgzame gemeente. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 370.000.

I

370

I

Wet Inburgering 2021
Het Rijk stelt een bedrag beschikbaar van € 355.649 voor het beschikbaar stellen van voorzieningen aan inburgeringsplichtigen. In 2022 hebben we dit bedrag nog niet volledig besteed. We mogen het restant budget ad. € 317.000 ook nog besteden in 2023.

-317

I

I

Uitvoeringsplan duurzaam rondkomen in Den Helder
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld waarmee gemeenten armoede kunnen bestrijden. In lijn met de doelen van deze middelen en van het armoedebeleid zijn we gestart met het aanpakken van energiearmoede. Dit doen we door bijstandsgerechtigden op te leiden tot energiecoaches. Zij gaan langs bij inwoners met een inkomen tot 120% om te helpen de energierekening te verlagen. Omdat het project in het najaar 2022 is gestart, is het budget niet volledig uitgegeven. Het restant ad. € 474.000 mogen we ook in 2023 inzetten.

-474

I

I

Subsidie Europees Sociaal Fonds (ESF)
Van de gemeente Alkmaar hebben wij voor onze regio een subsidie uit het ESF ontvangen. Het Europees Sociaal Fonds is een instrument om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan (beter) werk te helpen en te zorgen voor eerlijkere arbeidskansen voor EU-burgers. Hieronder valt het project Zicht op werk en het project Samenwerken vergroot de leefbaarheid (via Probedrijven). Dit budget is niet volledig besteed in 2022, het restant budget is € 298.000 en loopt door in 2023.

-298

I

I

Aanpak jeugdwerkloosheid 2022/2023
Bij het opstellen van de begroting 2022 was de verwachting dat we de middelen voor aanpak jeugdwerkloosheid over het jaar 2022/2023 in 2022 zouden ontvangen. De inschatting was dat dit om een bedrag van € 335.980 zou gaan. In werkelijkheid hebben we het budget pas in 2023 ontvangen en zullen de uitgaven ook in 2023 volgen.

-336

I

I

Exploitatieoverschot 2021 GrGa
Uit de definitieve jaarrekening 2021 van de gemeenschappelijke regeling bleek dat het overschot hoger was dan ingeschat. Er is een extra overschot overgemaakt naar Den Helder over 2021 van € 124.000.

I

124

I

Pilot Naar een thuis voor jongeren
Van het bovenregionaal expertisenetwerk hebben we in 2022 een vergoeding ontvangen om de pilot Naar een thuis voor jongeren te bekostigen. We hebben hiervoor ruim € 500.000 ontvangen. Het project loopt nog door in 2023. Het budget is dan ook nog niet volledig in 2022 uitgegeven, we hebben nog € 270.000 over voor 2023.

-270

I

I

Mutatie reserve beschermd wonen
Er is € 1,3 miljoen gestort in de reserve beschermd wonen. Het verschil met de begroting is € 523.000. Dit komt doordat de uitname maatschappelijke opvang niet heeft plaatsgevonden en door lagere uitgaven Beschermd wonen ten opzichte van de begroting 2022. Een deel van de mutatie in de reserve beschermd wonen stond begroot op programma 1. De volledige storting is via programma 2 verlopen. Hierdoor ontstaat er een nadeel van € 1.969.000 in programma 1 en een voordeel van € 1.446.000 in programma 2. (gesplitst in € 2.324.000 voordeel aan de lasten en € 878.000 nadeel bij de baten)

-878

I

I

Overige verschillen

I

145

I

Totaal Baten

-2.573

639

Totaal

-8.085

8.778

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:39:50 met de export van 04/20/2023 14:25:55