1.3 Inwoners en ondernemers ervaren betere dienstverlening van de gemeente Den Helder. |
|---|
Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken? |
Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers de dienstverlening van de gemeente geven. |
Waarde 2022: 6,5 |
omschrijving indicator |
(extra) toelichting indicator |
Rapportcijfer algehele dienstverlening van de gemeente (6,2 in 2019). |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners de dienstverlening van de gemeente geven. |
Waarde 2022: 5,9 |
omschrijving indicator |
(extra) toelichting indicator |
Waardering gemeentelijke dienstverlening (rapportcijfer) |
MKB-onderzoek (peiling MKB-vriendelijkste gemeente) |
Waarde 2022: |
omschrijving indicator |
De verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente is een initiatief van MKB-Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau LexNova. Het is een tweejaarlijkse prijs, waaraan gemeente Den Helder in februari 2021 (editie 2020/2021) voor de eerste keer meedeed. |
(extra) toelichting indicator |
Geen in deelname in 2022. |
Wat hebben we ervoor gedaan? |
Activiteit 1.3.1 |
Blijven investeren in goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers, zoals door het programma Excellente Dienstverlening. |
Toelichting activiteit |
Onze dienstverlening heeft continu de aandacht binnen het programma Excellente Dienstverlening. |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Het proces van meldingen openbare ruimte en overlast is verbeterd middels de zogeheten klantreismethodiek. Er is een handreiking bereikbaarheid opgeleverd. Er is onderzoek gedaan naar de huidige bereikbaarheid. Aan de hand van die resultaten worden verbeteracties benoemd. Het gebruik van social media kanalen wordt doorontwikkeld. Voor een aantal burgerzakenprocessen is de tussentijdse informatievoorziening naar de klant verbeterd. Er is een aantal standaardbrieven uit de organisatie hertaald naar B1 niveau (begrijpelijker om te lezen). |
Activiteit 1.3.2 |
Inzet op betere dienstverlening aan ondernemers. |
Toelichting activiteit |
Dit door het versterken van het lokaal ondernemersklimaat; het verbeteren van het overleg met ondernemersverenigingen en goede communicatie en beleid met betrekking tot het midden- en kleinbedrijf. Het resultaat: ondernemers tevreden over de gemeente en een goed imago bij ondernemers buiten de gemeente. |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
We zijn een samenwerking aangegaan met het Startersloket om ondernemers na de coronacrisis hulp aan te bieden om hun onderneming tegen het licht te houden om het gezond en toekomstbestendig te maken. |
Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en) |
