Bestuurlijke vernieuwing

Doelen

1.3 Inwoners en ondernemers ervaren betere dienstverlening van de gemeente Den Helder.

Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken?

Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers de dienstverlening van de gemeente geven.

Waarde 2022: 6,5

omschrijving indicator

(extra) toelichting indicator

Rapportcijfer algehele dienstverlening van de gemeente (6,2 in 2019).

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners de dienstverlening van de gemeente geven.

Waarde 2022: 5,9

omschrijving indicator

(extra) toelichting indicator

Waardering gemeentelijke dienstverlening (rapportcijfer)

MKB-onderzoek (peiling MKB-vriendelijkste gemeente)

Waarde 2022:

omschrijving indicator

De verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente is een initiatief van MKB-Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau LexNova. Het is een tweejaarlijkse prijs, waaraan gemeente Den Helder in februari 2021 (editie 2020/2021) voor de eerste keer meedeed.

(extra) toelichting indicator

Geen in deelname in 2022.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Activiteit 1.3.1

Blijven investeren in goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers, zoals door het programma Excellente Dienstverlening.

Toelichting activiteit

Onze dienstverlening heeft continu de aandacht binnen het programma Excellente Dienstverlening.

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Het proces van meldingen openbare ruimte en overlast is verbeterd middels de zogeheten klantreismethodiek. Er is een handreiking bereikbaarheid opgeleverd. Er is onderzoek gedaan naar de huidige bereikbaarheid. Aan de hand van die resultaten worden verbeteracties benoemd. Het gebruik van social media kanalen wordt doorontwikkeld. Voor een aantal burgerzakenprocessen is de tussentijdse informatievoorziening naar de klant verbeterd. Er is een aantal standaardbrieven uit de organisatie hertaald naar B1 niveau (begrijpelijker om te lezen).
In de periode van 14 september 2022 tot en met 24 oktober 2022 hebben 42 collega’s deelgenomen aan de Six star service game (SSSG). De SSSG is een training op het gebied van klantgerichtheid waarbij gamification is toegepast.  Met gamification train je medewerkers op een speelse manier tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

Activiteit 1.3.2

Inzet op betere dienstverlening aan ondernemers.

Toelichting activiteit

Dit door het versterken van het lokaal ondernemersklimaat; het verbeteren van het overleg met ondernemersverenigingen en goede communicatie en beleid met betrekking tot het midden- en kleinbedrijf. Het resultaat: ondernemers tevreden over de gemeente en een goed imago bij ondernemers buiten de gemeente.

Wat hebben we tot nu toe gedaan

We zijn een samenwerking aangegaan met het Startersloket om ondernemers na de coronacrisis hulp aan te bieden om hun onderneming tegen het licht te houden om het gezond en toekomstbestendig te maken.
In 2022 is het project ‘Spiegel je business’ gedaan dat goed ontvangen is door deelnemende ondernemers.

Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en)

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:39:50 met de export van 04/20/2023 14:25:55