Onderzoeken Rekenkamercommissie
Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Den Helder door onder andere de Rekenkamercommissie. Dit in het kader van benchmarks en voor de interne controle en rechtmatigheid. De capaciteit die nodig is voor het doen van onderzoeken ex artikel 213a Gemeentewet is ingezet voor het opvolgen van de uit deze onderzoeken voortvloeiende verbeterpunten en aanbevelingen.
In 2022 is ook een aanzet gemaakt om activiteiten die plaats vinden op het gebied van de interne controle aan te laten sluiten op de rechtmatigheidsverklaring die vanaf 2023 door het college moet worden gegeven. Vanaf 2023 gaan deze activiteiten gestructureerd plaatsvinden. Bij deze activiteiten wordt tevens nagegaan welke mogelijkheden er zijn om doelmatiger te werken.
De gemeente wil meer datagedreven gaan werken. Het is de bedoeling op deze manier meer zicht te krijgen op de effecten van de uitvoering door de gemeenten en daarvan te kunnen leren om effectiever te kunnen werken. In 2021 en 2022 is hiermee geëxperimenteerd om na te gaan hoe we hier concreet en effectief mee kunnen werken. Op 6 maart 2023 heeft de ingestemd met het vaststellen van de startnotitie Datavisie.
In de begroting en jaarrekening wordt gewerkt met concrete indicatoren en doelstellingen. Er is nog een stap te maken om deze meer SMART te maken en op onze eigen doelstellingen en activiteiten aan te laten sluiten. Nieuwe doelstellingen als gevolg van de samenstelling van de nieuwe gemeenteraad kunnen hierbij wellicht belangrijke input zijn.
Op volgen aanbevelingen rapporten gemeentelijke rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie in heeft in mei 2022 aan de gemeenteraad de uitkomsten van het 'Onderzoek subsidiebeleid en uitvoering' gepresenteerd.:
De aanbevelingen van dit rapport zijn:
- Stel een subsidiebeleid op met daarin een afwegingskader en stel deze als raad vast. Hiertoe zou de raad het college op moeten dragen om een door de raad vast te stellen Beleidsnota Subsidies op te stellen.
- Richt op basis van het subsidiebeleid de juridische kaders in en stel deze als raad vast. Draag als raad het college op om voor alle subsidies subsidieregelingen of specifieke subsidieverordeningen op te stellen en hier alleen van af te wijken indien sprake is van een uitzonderingsgrond uit de Awb (art. 4:23, derde lid).
- Evalueer eens per vijf jaar het subsidiebeleid. Draag het college op om subsidieregelingen en specifieke subsidieverordeningen periodiek en minstens eenmaal in de vijf jaar op doelmatigheid en doeltreffendheid te evalueren.
- Vraag jaarlijks een rapportage over de bijdrage van de subsidieverstrekking aan de doelen. Vraag om een eenduidig openbaar subsidieregister op te stellen met naast de toegekende subsidies ook een overzicht van de over de afwijzingen en (gedeeltelijke) toekenningen.
De uitvoering van de aanbevelingen hangen mede samen met de opvattingen van de raad hierover. De komende periode zullen de aanbevelingen waar mogelijk aan de orde komen in de raad.
Wetsvoorstel 'Versterking decentrale Rekenkamers'
Het wetsvoorstel ‘versterking decentrale rekenkamers’ is op 31 mei 2022 aangenomen door de Tweede Kamer. Voor gemeenten is de afschaffing van de lokale rekenkamerfunctie en daarmee de verplichting voor iedere gemeente om een wettelijke lokale rekenkamer in te stellen één van de grotere wijzigingen in het voorstel. De Eerste Kamer heeft op 27 september dit voorstel als hamerstuk aanvaard. Wat zijn de gevolgen voor de gemeente:
- Door de afschaffing van de rekenkamerfunctie moet iedere gemeente een wettelijke rekenkamer krijgen;
- Raadsleden mogen geen lid meer zijn van de lokale rekenkamer;
- Een onafhankelijke ondersteuner is niet verplicht. Dit kan nu door het wetsvoorstel ook een medewerker van de griffie zijn.
Een financiële impuls ontbreekt in het wetsvoorstel, ook voor de transitiekosten. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd gaat de wetswijziging in per 1 januari 2023. 2023 is een overgangsjaar, per 1 januari 2024 moeten dan alle gemeenten een wettelijke lokale rekenkamer hebben.
