Bestuurlijke vernieuwing

Wat heeft het gekost?

Verschillen

Nadeel

I/S

Voordeel

I/S

Lasten

Voorziening pensioen voormalig bestuurders
Voor het bepalen van de storting in de voorziening voor het pensioen van voormalig bestuurders is aangesloten bij de opbouw van de voorziening zoals die in 2021 bij verzekeraar ASR heeft plaatsgevonden. Door ontwikkelingen als inflatie, rente en beleggingsresultaten bij ASR is een flinke storting nodig. Daarnaast is rekening gehouden met actuele indexpercentages om de hoogte van de verplichting zo goed mogelijk te bepalen. In de Wet APPA artikel 13a is opgenomen dat de verplichting wethouders pensioenen de indexpercentages van het ABP volgt. De indexatie is op 23 november 2022 bekend gemaakt door het ABP en bedraagt per 1-1-2023 11,96%.

-538

I

I

Overhead
De kosten voor het uitvoeringsplan ICT zijn volledig in 2022 geraamd. De activiteiten vinden deels in 2022 en voor de rest in 2023 plaats. Het budget dat overblijft (€251.000) wordt overgeheveld naar 2023.
Het grootste deel van het voordeel is echter het gevolg van niet besteedde personeelsbudgetten, onder andere door veel vacatures, gedeeltelijke vervanging door inhuur maar ook meer incidentele dekkingsmiddelen (bijvoorbeeld specifieke uitkeringen). Een deel (€658.000) van dit voordeel op dít programma wordt veroorzaakt door de doorbelastingen van salarissen naar andere programma's. Op de verschillende taakvelden op de andere programma's is dit dus weer een nadeel.

I

1.541

I

Mutaties reserves
Dit verschil ontstaat door een lagere storting in de reserve kapitaallasten nieuwe stadhuis en een budgetoverheveling uit de Decembernota.  De budgetoverheveling heeft te maken met het uitvoeringsplan ICT dat over 2022 en 2023 loopt en met de vertraging in de uitvoering van het onderdeel Security Information Event Management/Security Operation Center (SIEM/SOC). Door het annuleren van het initiatief van de VNG en KPN moeten we op zoek naar een alternatief.

-168

I

I

Overige verschillen

I

79

I

Totaal Lasten

-706

1.620

Baten

Leges burgerzaken
Dit betreft de ontvangen leges voor aktes, uittreksels, (eigen) verklaringen, huwelijken/partnerschappen, naturalisaties, (vermissing van) paspoorten/identiteitskaarten, rijbewijzen en overige zaken.
Dit jaar is hiervoor € 724.000 ontvangen wat € 166.000 minder is dan geraamd.
Vooral het aantal aanvragen voor aktes, uittreksels, (eigen) verklaringen en rijbewijzen is achter gebleven.

-166

I

I

OZB inkomsten.
Hierbij zijn drie ' soorten'  te onderscheiden:
baten van eigenaren van woningen, geraamd € 6.683.000, werkelijk € 6.798.000, meeropbrengst €115.000
baten van eigenaren niet-woning. geraamd € 4.569.000, werkelijk € 3.988.000, minderopbrengst €581.000
baten van gebruikers niet-woning. geraamd € 3.502.000, werkelijk € 3.237.000, minderopbrengst €265.000

De gesaldeerde lagere opbrengst komt uit op € 730.000.

De oorzaak van de verschillen ligt in afrekeningen van eerdere jaren. Er worden door Cocensus jaarlijks inschattingen gemaakt hoeveel OZB er nog voor enig belastingjaar opgelegd moet worden. Met deze inschatting wordt bij afrekening van het af te sluiten boekjaar rekening gehouden en bijstelling van deze inschatting leidt tot deze afwijking. Dit betreft dus niet de opbrengst van 2022 alleen, maar ook de (lagere) navordering van eerdere jaren.

-730

I

I

Algemene uitkering
De extra inkomsten die vanuit de Decembercirculaire aan Den Helder zijn toegekend hebben betrekking op 2022 maar konden door de late verschijningsdatum van de circulaire niet meer in de begroting worden verwerkt. De extra inkomsten hebben veelal betrekking op taakmutaties en mutaties in decentralisatie uitkeringen. Deels zijn dit vergoedingen voor uitgaven die in 2022 zijn gedaan. Het grootste deel is echter een voorschot op uitgaven voor 2023 (bijvoorbeeld voor de uit te keren energietoeslag).
Om deze uitgaven in 2023 te dekken uit deze in december beschikbaar gestelde middelen wordt bij de bestemming van het rekeningresultaat voorgesteld een kleine €2 miljoen over te hevelen naar 2023.

I

2.426

I

mutaties reserves
Dit saldo ontstaat door verschillen op de geraamde onttrekkingen voor het Helders Steunfonds en de reserve Beschermd wonen.  De mutatie op de laatstgenoemde reserve vindt op programma 2 plaats waardoor op beide programma's een verschil ontstaat.

-2.467

I

I

Treasury
Na het opstellen van de Decembernota 2022 bleek dat het Ministerie van Financiën vanwege de snel stijgende rentestanden een vergoeding over de tegoeden op de verplichte rekening voor Schatkistbankieren ging geven. Deze rentebate kon niet meer in het rente-omslag percentage verrekend worden en levert daardoor een verschil op.

I

105

I

Overige verschillen

I

102

I

Totaal Baten

-3.363

2.633

Totaal

-4.069

4.253

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:39:50 met de export van 04/20/2023 14:25:55