Onroerende zaakbelastingen
De onroerende zaakbelasting (OZB) is gebaseerd op de waarde van een onroerende zaak. Die waarde stellen we jaarlijks vast met een waarde onroerende zaken (WOZ)-beschikking. In 2022 hanteren we hiervoor de waarde-peildatum van 1 januari 2021. De opbrengst aan OZB in 2022 inclusief de voorgestelde 1,60 % verhoging is € 14.461.000 en dat is iets meer dan de raming van € 14.554.000. Sinds 2009 stellen we de tarieven van de onroerende zaak belastingen vast op een percentage van de WOZ-waarde.
Soort | 2021 | 2022 |
|---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,1288% | 0,1197% |
Eigenaren niet-woningen | 0,3784% | 0,3764% |
Gebruikers niet-woningen | 0,3298% | 0,3281% |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing gebruiken we om de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval te dekken. De gemeentelijke afvalstoffenheffing wordt voor een groot deel bepaald door het tarief uit de dienstverlening overeenkomst (DVO) met de HVC. Andere kostencomponenten van de afvalstoffenheffing zijn: 30% kosten schone straat (o.a. kosten van legen en schoonhouden van openbare afvalbakken, vegen en borstelen, handhaving), overige diensten afval, inzet eigen gemeentelijke dienst, kosten van invordering en verhaal, kwijtscheldingen, BTW en afvalstoffenbelasting.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing in 2022:
Soort | 2020 | 2021 | 2022 |
|---|---|---|---|
eenpersoons huishoudens | 284,64 | 286,80 | 299,64 |
meerpersoons huishoudens | 427,44 | 437,28 | 455,40 |
Dit is inclusief inflatiecorrectie en honderd procent dekkingspercentage.
De afvalstoffenheffing is de enige heffing waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd. De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing is geraamd op € 11.135.000
De werkelijke opbrengst is € 11.066.000
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing | ||
x € 1.000 | ||
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente: | ||
7.3 Afval | 8.449 | |
Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen: | ||
7.3 Afval | -874 | |
Netto kosten taakveld | 7.575 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
2.1 Verkeer en vervoer - 30% schone straat | 481 | |
6.3 Inkomensregelingen - kwijtscheldingen | 668 | |
Belastingen Overig - Cocensus | 191 | |
BTW | 1.794 | |
Totale kosten | 10.709 | |
Opbrengst heffingen | 11.066 | |
Dekking | 103% | |
Rioolheffing
Als gemeente geven wij geld uit voor onderhoud, beheer en het verbeteren en vervangen van de riolering en voorzieningen die daarbij horen. Deze kosten worden gedekt uit de rioolheffing die onze bewoners en bedrijven betalen. In 2017 is een Gezamenlijk gemeentelijk rioleringsplan Noordkop 2018 tot en met 2022 vastgesteld. De rioolheffing voor Den Helder is in de planperiode gesteld op € 130,00 per jaar (was in 2017 nog € 157,00). Bij de berekening van de kostendekking is rekening gehouden met de richtlijnen uit het Besluit begroting en verantwoording (BBV).
Verder wordt in de berekening van het tarief rekening gehouden met de aan de riolering gerelateerde kosten, zoals straatreiniging, kolken zuigen, perceptiekosten (kosten van aanslagoplegging en inning) en btw. Het tarief is € 130,00. De opbrengst 2022 is na wijziging begroot op € 4.016.200. De werkelijke opbrengst is € 3.999.000.
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing | ||
|---|---|---|
x € 1.000 | ||
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | ||
7.2 Riool | 3.845 | |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | ||
7.2 Riool | -203 | |
Netto kosten taakveld | 3.642 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 396 | |
BTW | 538 | |
Totale kosten | 4.576 | |
Opbrengst heffingen | 3.999 | |
Dekking uit voorziening riolering | 576 | |
Dekking | 100% |
Forensenbelasting
De gemeente heft forensenbelasting van personen die niet in de gemeente staan ingeschreven en wel beschikken over een gemeubileerde woning in de gemeente. De tarieven zijn afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning.
De opbrengst forensenbelasting voor 2022, inclusief de 1,60 % verhoging is begroot op € 661.000.000. Bij deze prognose is geen rekening gehouden met de eventuele gevolgen van de coronacrisis. De prognose van Cocensus is dat, gebaseerd op de cijfers van 2021 waarin € 775.000 is gerealiseerd, ondanks de coronacrisis ditzelfde bedrag ook gerealiseerd gaat worden over 2022.
De belasting bij een WOZ-waarde van: | 2021 | 2022 | 2023 |
|---|---|---|---|
minder dan € 30.000 | € 389,95 | vervallen | n.v.t. |
€ 30.000 maar minder dan € 50.000 | € 737,30 | € 749,10 | € 773,80 |
€ 50.000 maar minder dan € 75.000 | € 832,45 | € 845,75 | € 873,65 |
€ 75.000 maar minder dan € 100.000 | € 871,50 | € 885,45 | € 914,65 |
€ 100.000 maar minder dan € 125.000 | € 914,75 | € 929,40 | € 960,05 |
€ 125.000 maar minder dan € 160.000 | € 960,30 | € 997,65 | € 1.007,85 |
€ 160.000 en meer | € 996,45 | € 1.012,40 | € 1.045,80 |
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting wordt geheven voor het recreatief verblijf per overnachting door personen die niet in de gemeente Den Helder in de basisregistratie Personen staan ingeschreven. De belastingplichtige is de eigenaar/verhuurder van de accommodatie. Door een tariefswijziging in 2014 wordt de toeristenbelasting per overnachting opgelegd en de opgave volgt na het sluiten van het boekjaar. Gevolg van deze maatregel is dat over 2022 de aanslag pas in 2023 kan worden opgelegd. Hierdoor zijn er over 2022 nog geen inkomsten toeristenbelasting ontvangen.
Voor 2022 was er voor € 740.000 geraamd. Inmiddels is er over 2021 voor € 786.000 aan opbrengst gerealiseerd wat meer is als de prognose. De verwachting is dan ook dat op basis van de cijfers van 2021 de raming voor 2022 ook zal worden gehaald. Meer duidelijkheid zal blijken in de komende maanden als de definitieve aangiften over 2022 binnen gaan komen.
2021 | 2022 | 2023 | |
Tarieven per persoon per nacht | € 1,38 | € 1,40 | € 1,45 |
Bouwleges
Bouwleges zijn leges die worden geheven op grond van aanvragen in het kader van de Omgevingswet (bouw, sloop, wijziging etc.). De opbrengst voor 2022 was geraamd op € 1.724.000 en er is voor € 1.856.000 gerealiseerd.
Het aantal vergunningen heeft de afgelopen jaren een stijgend verloop gehad en daarmee de legesopbrengsten.Vanwege het stikstofvraagstuk is de verwachting dat (ver)bouwplannen komende periode onder druk komen te staan. Omdat de leges kostendekkend mag zijn maar soms meer opbrengt en soms minder wordt gebruik gemaakt van een egalisatiereserve om deze overschotten en tekorten te verrekenen. In 2022 wordt er € 142.000 toegevoegd aan deze reserve. De afgelopen jaren is er kritisch gekeken naar het vraagstuk hoe de toe te rekenen overhead aan bouwleges gerelateeerde werkzaamheden te bepalen. Er wordt nu gekozen voor de meest simpele benadering : De op begrotingsniveau bepaalde toeslag op inzet eigen personeel wordt ook toegepast op de werkelijke inzet eigen personeel.
Berekening kostendekkendheid bouwleges | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
8.3 Wonen en bouwen | 1.310 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
8.3 Wonen en bouwen | 0 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 404 |
Totale lasten taakveld(en) | 1.714 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -1.856 |
Totale dekking | -1.856 |
Dekkingspercentage | 108% |
Overige leges
De gemeente heft leges voor verschillende producten en diensten die we verstrekken. We doen dit op grond van artikel 229 van de Gemeentewet en op grond van de legesverordening. Voor een aantal van de producten die onder deze categorie leges vallen (paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, rijbewijzen, vergunningen kansspelen, verklaringen omtrent gedrag en naturalisatiegelden) worden de (maximum)tarieven vastgesteld door het Rijk en heeft de gemeenteraad geen vrijheid om hiervoor zelf een tarief voor vast te stellen.
Door een wijziging van de Paspoortwet in 2014 is de geldigheidstermijn van een paspoort en Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen boven de 18 jaar verlengd van 5 jaar naar 10 jaar. Hierdoor is vanaf 2019 het aantal paspoortaanvragen van deze producten gehalveerd. Dit heeft ook gevolgen voor de opbrengst van de gemeenteleges op deze producten voor de begroting 2021.
Ook is er in 2021 evenals in 2020 een daling van het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten als gevolg van de coronacrisis waar te nemen.
Tevens lopen ook de inkomsten uit leges voor uittreksels en akten burgerlijke stand nog steeds terug omdat (overheids)instanties de gegevens zelf via het BRP-netwerk kunnen raadplegen en de burger dit niet meer hoeft te bewijzen via een papieren document. Vermindering van administratieve lasten door meervoudig gebruik van enkelvoudige opslag van persoonsgegevens in de basisregistratie personen. Een andere voor de terugloop van deze leges is dat inwoners steeds meer gebruik maken van het digitaal aanvragen van bepaalde producten waarop een korting van 50% wordt gegeven bij een digitale aanvraag.
De opbrengst aan overige leges, inclusief de indexering van 2,3% in 2021 bedraagt:
Soort | raming | realisatie |
|---|---|---|
Leges burgerzaken | 875.000 | 709.000 |
Overige rechten en leges | 166.000 | 127.000 |
Lijkbezorgingsrechten
Deze heffing is een vergoeding voor diensten van de gemeente. Er zijn meerdere tarieven voor het begraven en de huur van graven en urnen nissen. De opbrengst 2022 inclusief de voorgestelde verhoging met 1,60%, was geraamd op € 256.000. Inmiddels is € 279.000 gerealiseerd.
Precariobelasting
Precariobelasting is een vergoeding voor voorwerpen van derden die onder, op, of boven gemeentegrond staan. De fiscale opbrengst in 2022, inclusief de voorgestelde verhoging van 1,60 % was geraamd op € 45.000. Een deel van de precario wordt opgelegd door Cocensus. De gerealiseerde opbrengst van het Cocensusdeel is € 15.000.
Lastendruk
Kwijtschelding
Er wordt alleen kwijtschelding verleend voor de afvalstoffenheffing. Er is voor € 700.000 begroot en voor € 656.000 gerealiseerd.
Behandeling kwijtschelding | Ingekomen | Afgedaan | % gereed | Nog te doen |
|---|---|---|---|---|
Automatische verzoeken | 1.167 | 1.167 | 100 | 0 |
Schriftelijke verzoeken | 1.278 | 1.244 | 97 | 34 |
Administratief beroep | 30 | 27 | 90 | 3 |
Totalen | 2.475 | 2.438 | 99 | 37 |
Bezwaar- en beroepschriften
Burgers en bedrijven kunnen bezwaar maken tegen de opgelegde gemeentelijke belastingen en de opgelegde WOZ-beschikkingen.
Bezwaar- en beroepschriften WOZ en heffingen | Ingekomen | Afgedaan | Nog te doen |
|---|---|---|---|
Bezwaar WOZ | 536 | 527 | 9 |
Beroep WOZ | 17 | 2 | 15 |
Bezwaar overige heffingen | 181 | 177 | 4 |
Beroep overige heffingen | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 734 | 706 | 28 |
- De nog niet afgehandelde WOZ-bezwaren zijn niet-woningen waarmee met de belanghebbenden nog overleg is.
- De nog niet afgehandelde heffingsbezwaren zijn bezwaren die recent zijn ingediend en waarvan de afhandelingstermijn nog niet is verstreken. Alle nog openstaande bezwaren worden binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
Woonlasten
Een indicator voor de hoogte van de woonlasten is de OZB-eigenarenbelasting voor een woning met een gemiddelde waarde, vermeerderd met afvalstoffenheffing meerpersoonshuishouden en de rioolheffing.
De COELO te Groningen verzamelt de cijfers. COELO is het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lokale Overheden en is onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen.
Overzicht lastendruk gemeenten 2022 volgens COELO
Gemeente | Tarief OZB | Afvalstoffen | Rioolhefing € | Woonlasten € | nr. lijst |
|---|---|---|---|---|---|
Alkmaar | 0,0674 | 320,63 | 156,46 | 709 | 8 |
Dijk en Waard | 0,0792 | 284,00 | 262,00 | 823 | 67 |
Hollands Kroon | 0,1791 | 270,00 | 196,92 | 860 | 107 |
Hoorn | 0,1035 | Niet bekend | Niet bekend | 867 | 115 |
Schagen | 0,1235 | 361,00 | 190,00 | 952 | 224 |
Den Helder | 0,1288 | 455,40 | 130,00 | 873 | 126 |
Opbrengsten belastingen en leges
Opbrengst belastingen | rekening | begroting | rekening | saldo |
|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2022 | ||
Leges burgerzaken | -708 | -890 | -724 | -166 |
Rioolhefffing | -4.065 | -4.016 | -3.999 | -17 |
Forensenbelasting | -710 | -760 | -794 | 34 |
Toeristenbelasting | -980 | -751 | -781 | 29 |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht | -10.797 | -11.135 | -11.066 | -69 |
Lijkbezorgingsrechten | -281 | -256 | -272 | 16 |
Leges Omgevingsvergunningenj | -1.700 | -1.724 | -1.856 | 132 |
OZB eigenaren woningen | -6.653 | -6.683 | -6.798 | 115 |
OZB gebruikers niet-woningen | -3.618 | -3.502 | -3.237 | -265 |
Overige rechten en leges | -140 | -205 | -107 | -98 |
Precariobelasting | -16 | -44 | -14 | -30 |
OZB eigenaren niet-woningen | -4.513 | -4.569 | -3.988 | -581 |
Totaal | -34.180 | -34.535 | -33.636 | -900 |
